Familieblog

for familien Tønnesen

Fødselsdagshygge for Lone

Written By: Lone - mar• 26•16

I vores familie får vi altid morgenmaden serveret på sengen med fødselsdagssang og gaveudpakning. Derefter plejer fødselslaren at vælge hvilken restaurant vi skal spise på om aftenen. OG i tilfælde af, at det er weekend eller ferie må fødselslaren bestemme, hvad vi skal lave sammen hele dagen.

I år var jeg så heldig at have fødselsdag i påsken på en lørdag. Det gav en masse muligheder, idet Legoland mv. er åbnet, hvilket de ikke plejer på denne årstid. Derudover var der en masse ekstra påske-arrangementer i byerne, på museerne etc. Det gave masser af muligheder, som jeg normalt ikke har på min fødselsdag.

Jeg tænkte lidt på at se Fyrkat i Hobro, hvor der var “levende” vikinger i påsken. Da jeg offentliggjorde det kunne jeg dog se på Anders, at han havde noget andet i tankerne. Jeg overlod det derfor fuldstændigt til ham og Nanna at overraske mig på min fødselsdag.

Anders og Nanna har således imod traditionen arrangeret min fødselsdag fra ende til anden. Og det var en fantastisk dag, som jeg sent vil glemme

Morgenmad

Morgenmaden var præcis, som den plejede. Noget vi ikke kan undvære. Jeg fik masser af gode gaver. 2 bøger om impressionismen, en varm t-shirt, en turkis trøje og 3 fingerhandskerne. Derudover fik jeg denne vidunderlige rejseplan for, hvad der skulle ske i løbet af dagen:

2016-03-27 14.29.34

Turen gik altså til Viborg i impressionismens tegn (Guldaldermalerne)

Vi startede i Viborg Domkirke, hvor Nicolai Skovgård havde lavet de flotte væg- og loftdekorationer. Han er søn af den store guldaldermaler Peter C. Skovgård, som Janus La Cour arbejdede sammen med. Janus La Cour har i slutningen af sit liv lavet en del smukke landskabsmalerier fra det område vi bor i, hvorfor vi interesserer os for ham. Her er i hvert fald et billede af noget af domkirken

2016-03-26 11.38.04

2016-03-26 11.37.34

Efter en lang hyggelig tur i kirken var vi også i kælderen og en tur oppe i tårnet. Jeg nåede ikke det sidste niveau, da Anders og Nanna advarede kraftigt mod de sidste og meget smalle trin. Men jeg fik da denne udsigt fra det andet øverste vindue

2016-03-26 12.10.32

2016-03-26 12.20.09

Inden tårnturen opdagede vi, at vi i koret gik rundt på en kongegrav.

Det viste jeg at være Erik Klippings grav. Kongen som blev myrdet i Finderup lade i 1286.
Så i bogstavligste forstand gik vi både og på vores historie. Her er gravstenen, som jeg læste sammen med Nanna, mens Nanna og Anders regnede årstallet ud.

2016-03-26 11.53.21

I udsnittet står der Erik: Konge: Danskernes

Efter den flotte domkirke spiste vi på Brasseriet med udsigt til domkirken. Her er Anders og jeg ude foran Brasseriet med domkirken i baggrunden.

2016-03-26 11.18.12

Efter en herlig frokost gik turen tilbage til domkirken. Ikke ind i domkirken, men ind på Skovgårdmuseet ved siden af.

Her var der mange herlige billeder af Skovgård-familien. Desværre fik jeg ikke nogle gode billeder af P.C. Skovgårds malerier. Men nednefor er nogle af børnenes. Derudover var en megatyk bog med P.C.Skovgårds malerier til salg for kr. 100, så den fik jeg med hjem som ekstra fødselsdagsgave. Tusind tak for det.

2016-03-26 14.42.38 2016-03-26 14.47.58

Bagefter fandt vi en skat ved domkirken og en ved rådhuset.

Der er masser af sandhed i, at et stort bygningsværk som domkirken også skal beses udefra. Her er hvad vi fandt.

2016-03-26 15.37.04 2016-03-26 15.38.13

Nu forsvandt solen, som ellers havde skinnet så smukt hele dagen. Dermed føltes vinden også ekstra koldt.

Vi gik derfor tidligt ned til stedet, hvor vi skulle have aftensmad. Der var dog en halv time til de åbnede.

Det gav en ekstra tur til Bibelhaven, som kun har træer, der er med i bibelen samt en tur til Søndersø.

Undervejs var der en høj bakke, som Anders og Nanna naturligvis skulle bestige

2016-03-26 16.39.00 2016-03-26 16.37.26

På billedet kan i se et anlæg i parken. Søndersø som vi gik ned til kan skimtes i baggrunden.

Både Nanna og min telefon gik tør for strøm derefter. Anders som ikke havde haft net hele dagen var derfor den eneste som tog billeder på resten af turen.

I må derfor undvære de fantastiske billeder fra restaurant Brygger Bauers Grotter, hvor vi fik 8 rettes tapas menu med vin og efterfølgende dessert. Det var totalt fantastisk og der kommer vi gerne igen.

Hele turen blev hjemme sluttet af med en skøn gang skulder og ryg massage til alle tre. Hvor jeg bare sov skønt bagefter

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.